fredag 14 mars 2008

HELGMYS



Det blir 5 fredagen i rad vår dotter sover borta hos kompisar. Så Mats och jag får mysa själva med god mat och passande vin ikväll. Stackars oss!

VECKANS VINTIPS
89 kr
Farnese Colline Teramane (nr 2367)
Italien
Montepulciano d'Abruzzo Colline Teramane
14,0 %
Tät, mörk, blåröd färg.
Doft,Mycket fruktig doft med inslag av fat, mörka körsbär, kryddor, choklad och örter.
Smak, mycket fruktigt, angenämt kärvt vin med pepprig ton, inslag av fat, mörka körsbär, choklad och lakrits.
Serveras vid 16-18°C till smakrika rätter av lamm- eller nötkött.

Förra veckan passade vi på att äta lamm, det är vår dotter inte så förtjusta i. Vi älskar det!
Jag har faktiskt lärt mig att äta lamm. Jag var iväg på en konferens för några år seda till Stora Karlsö, då serverades det helstekt lamm på stranden, det var det godaste jag ätit. Så mört och inte alls koftsmak som jag förrut tyckte var så obehagligt! Helst äter jag de små kotletterna och marinerar dem i massor av vitlök, rosmarin, lammkrydda och rödvin eller öl.
Verkligen gott att grilla!

Hoppas ni alla får en skön helg, själv skall jag jobba. Skall även besöka vår bomässa som är istan i helgen. Många av våra kompisar ställer ut, så det vill jag inte missa. Alltid hittar man något nytt och spännande i inredning eller matväg. Eller så blir det kanske en sekatör i år igen, som alltid har den förmåga att försvinna varje gång jag behöver den.

Må så grankott!
Anette


Inga kommentarer: