måndag 12 januari 2009

Julen åker ut




Efter att ha fyllt hela huset med små stileben, julgrupper, korgar med strutar, ljuspaket av notpapper, stjärnor, stakar och alla mina nymålade alster som jag inhandlat på loppis har jag röjt.
Allt är borta! Alla prylar! Inte bara julen!

Varför, kanske ni funderar, jo, jag behöver få in friskt ljus, luft och energi.

Jag brukar göra likadant varje år efter jul, städa hysteriskt överallt för att det skall kännas riktigt friskt och fräscht. Alla lådor skåp, garderober, skrymsel och förråd måste gås igenom. Sen tar det inte lång tid innan jag börjar plocka fram lite i taget för det inte skall kännas så tomt.

Det är ju så kul att pyssla och ändra fixa och trixa, sätta ihop saker i nya former och platser. Jag har alltid haft ett så oerhört stort behov av att flytta runt på sakerna. Så nu gör jag så här, att enklast är att plocka undan allt och sen starta om på ny kula, lite i taget.
'

För många år sedan gick jag en utbildning över en helg i Feng shui för svenska hem.
Jätte intressant var det, extra kul att få möta andra tjejer som sökte svar på vad de håller på med hemma hos sig när de flyttar runt på möbler och saker.
Fick bekräftat att jag är inte tokig utan att det finns en teori och en filosofi över hur saker, material bör stå i förhållande till varandra och till människan och naturen för att vi skall må allra bäst i våra hem och på arbetet. Att balansera material, alla elementen.

I början hade jag stora planer på detta med Feng shui, jag ville verkligen studera djupare inom området och se om jag kunde lära mig så pass mycket att jag kunde arbeta med det som heltidssysselsättning.
Men jag kom inte längre än till mina planer, kände att det är nog svårt att fylla plånboken med en ren fritidssysselsättning och som det inte finns något rätt eller fel arbetssätt, det är magkänslan som styr och friheten att få göra det som känns bäst för stunden. Att sen jobba med andras hem skulle nog bara kännas stressigt då man måste göra rätt från början. Visst har jag gett lite tips och råd till mina vänninor som frågar mig om vissa rum. Alltid lika kul när man ser resultatet av tipsen.


En sak är jag helt övertygad om och det är att man skall omge sig med saker, möbler som betyder något positivt och som man tycker om. Resten av prylarna skall man göra sig av med på ett eller annat sätt.
Så idag blir det lite målning av mina gamla krokar som jag hoppas få upp och sen städning efter helgens aktiviteter, lite kontorsjobb och sen långpromenad med hunden i blåsten. Så håll i hatten idag...........
I slutet av veckan funderar jag på att åka till Formex och bli inspirerad om jag får med mig Anna, en kompis som gillar prylar och inredning.


Ha en bra dag, njut av måndagen!
Kram/Nettan

Inga kommentarer: